Slovenské more - 3 časť - Zadar a Vrgada 3/3

Autor: Martin Kuľhavý | 22.10.2013 o 15:48 | (upravené 1.9.2015 o 8:48) Karma článku: 4,62 | Prečítané:  953x

Pokračovanie príbehu a zážitkov, ktoré nás postretli na dovolenke v Chorvátsku. V tejto záverečnej časti Vám spomeniem výlet do mesta Zadar a ostrov Vrgada.

Zadar má 75 tisíc obyvateľov. Mohutné hradby sú pozostatkom opevnenia pred tureckými nájazdmi. Taliani pre toto mesto našli omnoho jemnejšie pomenovanie: Zara. Pamiatkové bohatstvo, ktoré Zadar ponúka je sústredené v starom meste. Obyvateľstvo bolo počas svojej histórie často skúšané a trápené bitkami a ničením.

Už od počiatku bolo vidieť, že mesto je silným hospodárskym centrom. Hneď po príchode sme sa stavili pri pláži v miestnej kaviarni. Nápojový lístok, nás hneď upozornil, že pokiaľ nedostaneme pokladničný bloček, nemusíme zaplatiť. Srkajúc nápoje, ktoré nám doniesli, sme sa mierne rozhliadali, kadiaľ budú viesť naše kroky, Vybrali sme sa stretegicky, za davom, čoraz väčšia a väčšia koncentrácia ľudí nám bude naznačovať, že centrum je už neďaleko. Zobrali sme sa od stola, čašník nám oznámil cenu a my sme zaplatili. Bloček? Ten sme nedostali a nemali sme sa chuť naťahovať s tým, že pokiaľ bloček nebude, nezaplatíme. Nevyužili sme teda silu upozornenia napísaného hneď pod chemickým jahodovým zákuskom na nápojom lístku. Nezdržali sme sa dlho, bol to neplánovaný a tým pádom aj cestovateľsky nepripravený výlet. Malinké uličky, ktoré lemovali centrum, mi nápadne pripomínali uličky v Prahe. Do skoku vyhrávala miestna mládež, pred trochu zvedavým, ale neprekvapeným davom. Centrum sme prešli pomalou chôdzou, užívajúc si atmosféru žijúcich uličiek. Pekné mesto, ktoré určite stojí za návštevu a za pozornosť. Škoda, že pred návštevou sme si o ňom nenaštudovali viac.

Zadar

Hneď po príchode, nám dal domáci Roko brožúrku v češtine s ponukami na návštevy okolia. Vrgada bol neďaleký ostrov o ktorom sme započuli, že je to ostrov bez aut. V pútavom letáku bolo do pozornosti dávané citujem: „rozkošné pieskové pláže“.

Ostrov je zameraný na poľnohospodárstvo, kde prioritu zohráva chov oviec, rybolov a pestovanie poľnohospodárskych rastlín. Jeho rozloha je 3,7 km2, má 230 obyvateľov

Na ostrov premávala pravidelne loď. Cesta loďou tam trvala približne 15 minút. Nastúpili sme do miestneho „MHD“. Ku koncu plavby k nám pristúpil „sprievodca“, ktorému sme zaplatili za prepravu, pútna karta na jednu osobu stála 15 kún. Loď obchádzala ostrov, až napokon zakotvila v malom prístave. Pohľad , ktorý sa nám naskytol hneď po príchode na ostrov, ma mierne povedané prekvapil. Pozdĺž chodníka boli do zabudnutia uložené staré vraky malých traktorov, rybárskych lodiek, zhrdzavených fúrikov a zbytočného stavebného materiálu. Cítil som sa trochu ako na našej dedine, kde po dvoroch domov vidíte vlnené zhrdzavené plechy, piesok schovaný pod čiernym igelitom s kopou nepotrebného železného šrotu, všetko zastrešené pod argumentom“ všetko sa raz zíde“ ,alebo vlastnosťou nám tak prirodzenou, kde to pľasnem, tam to nechám.

Prvá zastávka bola v malom obchodíku, keďže nám chýbala zásoba pitnej vody. Oproti obchodíku boli nečinne zaparkované dve nákladné autá, ktoré pomáhali asi k rozvoju ostrova. Ostrov bez aut sa teda pre tento moment nekonal. Vrgada naozaj nebola veľká a obísť ju celú by sa dalo za niekoľko minút. Pláž preplnená, ale na to sme si už zvykli. Brožúrka neklamala, pláž bola piesková, ale nie rozkošná. Zaplávali sme si k blízkemu ostrovčeku, kde boli bez dozoru odložené kanoe a lehátka s uterákmi. Potom polovička skupiny, využila príjemné počasie na ničnerobenie a druhá sa vydala za jedlom do miestnej reštaurácie, ako varili neviem, ja som bol v tej lenivej skupine.

Pláž Vrgada

Strávili sme 11 nocí v Pakoštane a môžem povedať, že aj napriek malinkým nedostatkom, ktoré sa nám prihodili, je to krásne miesto pre rodinnú dovolenku. Kornati sú úžasné a až gýčovo krásne, mať fotky, kde slnko zapadá a nafotiť ich kvalitným foťákom, určite by som ich mohol dať na stiahnutie ako tapety na vaše pracovné plochy.

Mali sme výborných domácich, ponúkli nám svoje vypestované domáce paradajky, prepožičali veľký záhradný gril a hlavne dohoda na začiatku platila až do odchodu. My sme si zase pre istotu popýtali kontakt, ak by sa nám niekedy zacnelo.

Domov som prišiel o 3.30 ráno a o 8.00 som už stál na železničnej stanici, čakajúci na rýchlik, ktorý ma doviezol do Žiliny a DPMZ potom do práce.

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

Lekári neurčujú správne príčinu smrti. Pochybili až v štvrtine

Príčina sa stanovuje na základe obhliadky a dostupných informácií.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.