Slovenské more - 2 časť - No limit, Kornati 2/3

Autor: Martin Kuľhavý | 20.10.2013 o 16:23 | (upravené 1.9.2015 o 8:45) Karma článku: 3,40 | Prečítané:  716x

Pokračovanie príbehu a zážitkov, ktoré nás postretli na dovolenke v Chorvátsku. V tejto časti Vám spomeniem výlet do národného parku Kornati.

Večerné Pakoštane malo dačo do seba. Ľudia sa prechádzali pomedzi stánky s najrozličnejším a každý piaty stánok sa opakujúcim tovarom. Ponúkali mini pizze, palačinke, šnorchle, detské hračky z Číny a Poľska, suveníry, cukrovinky, malé reštaurácie i podniky svoje Karlovačko a Ožujsko. Rýchlo sme sa aklimatizovali, pretože tam bola domácka atmosféra, niečo medzi „mikulášskymi trhmi a sezónou na Liptovskej Mare“.

Čechoslováci na každom kroku, sem-tam Poliak, sem tam Francúz, Švajčiar, Nemec dokonca Talian. Za čim sme prišli my, to skrývali "ponúkači" zájazdov a „domáce“ cestovky. Neomylne sme sa dohodli, že pôjdeme na Kornati, teda nechali sme si to doporučiť samozvaným vedúcim zájazdu. Pri tabuli, vyrobenej z pútavých fotiek súostrovia a delfínov sme sa definitívne utvrdili, že toto bude niečo pre nás. Ešte náš pohladkalo pri srdci rázne zdôraznenie „crno vino, rakija no limit“. Nič lepšie sme si ani nemohli predstaviť popíjať na lodi, plaviť sa do lona nádhernej prírody, mať zaistený obed aj obloženú žemľu na raňajky. Amerika na Jadrane

Posledná foto pred odchodom na malý prístav

Súostrovie Kornati , ktoré sa tiahne pozdĺž horských pásiem je v podstate 147 ostrovov na ploche 300 km2. Za národný park bol vyhlásený v roku 1980 s plochou 223 km2. Kornati nie sú stále osídlené, keďže na týchto ostrovčekoch chýba dostatok pitnej vody. V minulosti boli Kornati svojou členitosťou, vynikajúcim úkrytom pre morských pirátov. Len si to predstavte, ako sa pomedzi malé ostrovčeky plaví banda lupičov na svojom korábe a vztýčená čierna vlajka s bielou lebkou, ktorú držia preložené hnáty upozorňuje každéhom kto je nadohľad, že nebude v bezpečí. Predstava, ktorá vo mne prebúdza malého chlapca s plastovou pištoľou v ruke.Jediný pirát, ktorý nás teraz ohrozuje näjma ráno je fľaška Captain-a Morgan-a, alebo fantasticko-nudno priemerný dej filmu Piráti z Karibiku.

Náš sprievodca, teda mladá žena s tvárou tvrdého biznismena a neústupčivým pohľadom nám ešte niečo cestou vysvetľovala. Dala nás do jedného vreca s Poliakmi a pre jeden pár z Francúzska, prišla urobiť výklad, jej kolegyňa v angličtine. Polievať crno (červené) vínko a rakiju nám chodil mladý chlapec. Zo sľubovaného no limit sa stal jeden panák a dva malé plastové poháre lacného vína, nejaké sušienky za cestu tam. Keď si šiel kolega jednu sušienku zobrať naši spriatelení bratia z Poľska mu doporučili, aby sa na tie sušienky nepozeral, ale zavrel oči a predstavoval si, že je to smažený syr. Dobrá nálada neopúšťala horné poschodie našej kocábky. Cestou sme ešte zdiaľky zahliadli plutvy delfínov, všetky okolité lode, ktoré sa s nami, alebo popri nás plavili na Kornati pri nich zastavili, jedine naša ich odignorovala, Mali sme ešte nádej že delfíny uvidíme, neskôr sme pochopili že bola márna. Peťo mal dobrý švindel nápad, odfoť si delfíny z plagátu a potom cez mobil ukazovať, ako blízko sme pri nich boli. Spravil som to a tento lacný vtip aj niekoľko krát použil, vždy zabral. Nápad milión.

"Fejková" fotka delfínov z prospektu

Loď zakotvila a my, sprevádzaní všadeprítomnými zákazmi o kladení ohňa a fajčení cigariet, sme sa vybrali navštíviť Slané jazero. Už viem čo spevák zo Slobodnej Európy Whisky myslel tým, že študuje turistického sprievodcu preto, aby vedel kde nemá ísť. Jednoducho ľudská premávka ako v meste. Ja pod ťarchou zákazov som dostal chuť na cigaretu a všetci sme razantne odmietli vojsť do vody Slaného jazera. Bolo trošku špinavé a oproti plážam v Pakoštane vyzerala ako zanedbaná vdova. Zo slušnosti som urobil dva zábery a pobrali sme sa na jedlo. Obed bol pripravený, grilovaná ryba, kus mäsa, zemiaky a divná čalamáda, ktorá chutila ako polystyrénový chlieb.

Naša výletná kocábka oddychuje

Slané jazero a stovky ľudí

Cestou na obed

Obed

Po obede sme sa šli ešte pokochať na výhľad, ktorý Kornati ponúkali, bolo už vidno len krivku, ktorá oddeľovala more od neba, pred nami len more a za ním plot, za plotom ešte jeden plot a za ním už koniec sveta. Nie tak celkom, za ním Taliansko.

Kornati

Cestou naspäť nám ešte náš sprievodca v ženskom tele a Mamonom v duši predviedla divadlo s čajkami. Ryby , ktoré sa nedojedli dala do vreca a vyhadzovala ich čajkám, dokonalá rovnováha prírody, kde nič nebude zbytočné a všetko sa zužitkuje  Dva krát sa podarilo čajku nakŕmiť z ruky. Príchod do Pakoštane ešte spríjemnil opäť pohárik rakije a dva poháre crna vína. To bol definitívny no limit. Ja som mal dvojitú porciu alkoholu, keďže Aďke som spomenul, že aj keď nechce prídel alkoholu, nech si ho popýta, ja si to ochotne zdupľujem.

Kŕmenie čajok

Kornati boli naozaj krásne a ak budete niekedy váhať či sa tam ísť pozrieť, neváhajte, chodte  Možno tam nájdete moje stratené plavky, vlastne nie, zobrali mi ich dobrí ľudia , nechali ma v tom, že som o ne prišiel do nasledujúceho rána a plávky mi vrátili. "Pobavili" sme sa.

Ak si chcete už teraz prečítať záverečnú kapitolu tak klikni na môj osobný blog:

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

Lekári neurčujú správne príčinu smrti. Pochybili až v štvrtine

Príčina sa stanovuje na základe obhliadky a dostupných informácií.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.